RSS

Reflexions de classe


LA INNOVACIÓ TECNOLÒGICA

La innovació educativa permet millorar la qualitat de l'aprenentatge. La innovació s'entén com un canvi que s'ha de saber gestionar. És per això que durant els darrers anys s'han introduït les  TIC a les aules, ja que hem entrat en la era de les noves tecnologies.

Innovar permet que els nins adquireixin coneixements mitjançant un aprenentatge significatiu (sempre partint dels coneixements previs) i fent que els alumnes creïn activament i a partir de la pròpia experiència els seus coneixements. Tot i així, molts cops les noves tecnologies no s'empren de forma adequada (això passa també a les aules amb tablets o notebooks). S'ha fet una gran despesa en la compra de tots aquests materials però no s'ha canviat la metodologia, és a dir, la forma d'ensenyar. La solució a aquest problema la trobem, per tant, en plantejar-nos com ensenyem i com hauríem d'ensenyar disposant de les noves tecnologies per tal promoure una educació de qualitat.

El fet d'innovar suposa passar d'una situació còmoda a una desconeguda. La majoria de persones somien en emprendre nous reptes, però realment no passen a l'acció. No pensen que per experimentar amb alguna cosa nova hem d'arriscar, deixar el territori predible i entrar en el terreny d'allò desconegut. Jo crec que la por aquesta de canviar, és un problema que no només ve dels ordinadors o la connectivitat, sinó que ve en la forma com ens enfrontam a la gestió del canvi. Estam davant un repte clarament adaptatiu.

Foto sobre els objectius principals de la innovació educativa


COMPETÈNCIA DIGITAL DELS MESTRES

La competència digital es defineix com la capacitat d'utilitzar el coneixement i les destreses de manera que permetin utilitzar de manera eficaç i eficient els instruments i recursos tecnològics. Això implica ser una persona autònoma, eficaç, responsable, crítica i reflexiva al seleccionar i modificar la informació.
Com a futurs mestres, cal recollir totes aquestes qualitats per donar una educació de qualitat basada en les TIC.
Cal pensar que en una realitat canviant, caracteritzada per l'ús cada vegada més generalitzat de les TIC en totes les activitats humanes, resulta necessària l'adquisició de noves competències personals, socials i professionals per part de tots els ciutadans. Això mateix passa en educació. L'educació requereix una actualització contínua per tal que els joves adquireixin les competencies necessàries en aquest context canviant d'avui en dia. És per aquest motiu que el professorat juga el paper protagonista.
Amb tot això el que vull dir és que els professors necessiten una alfabetització digital que els permeti utilitzar de manera eficaç i eficient aquests nous instruments tecnològics que constitueixen les TIC en els seus afers personals i també professionals (docent, investigació, gestió...). A més, els professors també requereixen tenir la competència instrumental per tal d'utilitzar els programes i recursos d'Internet, però sobretot, adquirir competències didàctiques per tal de fer un bon ús de les TIC com a professor (en les tutories, a l'hora d'orientar, per assessorar, per aprendre, organitzar els aprenentatges, motivar, etc.)
Per tant, com veiem, és a través de les TIC que el professor prepara les seves classes (amb el seu ordinador portàtil per després projectar-ho), du un control de la tutoria dels seus alumnes (treballs realitzats, assistència, etc.), fa tutories on-line, crea materials didàctics interactius i aprofita (juntament amb els alumnes), una plataforma comuna (com per exemple Moodle).
En conclusió, crec que per poder aconseguir una bona competència digital docent en tots els centres educatius, s'han d'aconseguir professors motivats amb una actitud positiva cap a la innovació amb les TIC, cosa que augmentarà a mesura que augmenti la seva formació. Quan aquest professors (o futurs professors) se n'adonin que les TIC els ajuden realment en la seva tasca com a docents, integraran de forma didàctica i instrumental les TIC en les aules. No ens hem d'oblidar que la innovació exigeix del professorat PODER (capacitat i mitjans), SABER FER (competències) i VOLER.

Vull compartir amb tots vosaltres un vídeo sobre la competència digital docent molt interessant que tracta més explícitament tot el que hem estat tractant fins ara i una foto de Néstor Alonso sobre la competència digital dels docents.


Foto sobre la competència digital dels docents






Neus Ferrer. Amb la tecnologia de Blogger.