RSS

Pràctica 7

Hola a tothom! 

Us present la meva darrera entrada, ja que el semestre s'acaba i l'assignatura també. En aquesta darrera pràctica hem après a utilitzar la eina Edmodo, una xarxa educativa. Aquesta plataforma educativa permet una comunicació entre els alumnes i els professors de manera privada i gratuïta. A més, permet afegir documents, power points, enllaços, codis embed, etc. a fitxers, i al mateix temps, guardar-los a la biblioteca. També permet posar tasques a entregar, avisos i crear proves o enquestes. D'aquesta manera, els alumnes i professors es poden comunicar i intercanviar informació i materials accedint a la xarxa com a professor o bé com a alumne. Però no només això, sinó que els pares també hi poden tenir accés, de forma que s'estableix una relació constant i directa entre mestre/pares, poguent resoldre dubtes. 

Pensam que aquesta xarxa és apropiada per fer-ne un ús a les aules de primària, ja que és una eina fàcil d'utilitzar que a més capta l'interès i l'atenció dels alumnes. Cal pensar que els nins en la seva vida quotidiana poden utilitzar les xarxes socials per a comunicar-se amb els seus amics o fins i tot familiars, de manera que alguns d'ells poden tenir un bon coneixement d'aquest tipus d'eines que els motivarà a utilitzar-les. D'aquesta manera, Edmodo es presenta com una forma segura d'usar les xarxes socials que a més permet donar un feedback en tot moment per part del professor. Per altra banda, si els alumnes tenen algun tipus de problema, poden demanar ajuda a través de la mateixa plataforma.
Així doncs, pot ser molt positiu aprofitar aquesta habilitat que tenen els alumnes envers a l'ús d'aquesta eina a l'entorn d'ensenyament-aprenentatge, compartint els aprenentatges entre alumnes i mestres; intercanviant idees i coneixements.

Nosaltres hem utilitzat aquesta plataforma seguint amb el projecte "Viaja on Nosotros: gastronomia", per això hem reflectit tot el que hem estat tractant en aquest blog a Edmondo (a través d'una carpeta específica allotjada a l'apartat "Biblioteca" i d'unes tasques que es presenten a la pàgina principal) i hem afegit un qüestionari o prova final. Per a fer això, hem hagut de crear un compte com a mestres i un grup de classe on s'hi aniran afegint els alumnes per tal d'interactuar entre el professor i entre ells mateixos. De la mateixa forma, com a mestres hem creat unes tasques amb una data màxima d'entrega que hauran de fer els alumnes i recordatoris. Finalment, ens hem creat un compte com a alumne per poder apreciar el resultat final i la visualització des del punt de vista d'un alumne. Per accedir a Edmodo, el mestre lliurarà un codi per a poder entrar al grup. El codi és fzhhi2. Tot seguit podreu llegir una seqüenciació de les activitats proposades a Edmodo:

  • Activitats interactives: en aquesta primera tasca presentam el nostre projecte "Viaja con nosotros: gastronomia" i explicam què hauran de fer en les tres activitats interactives que realitzaran sobre la gastronomia típica de Mallorca, que es tractarà en aquella sessió.
  • Podcast d'àudio: recordam que seguim treballant la gastronomia i explicam l'activitat que es durà a terme mitjançant un àudio, com hi poden accedir, el temps que tenen per fer-la i què es farà en acabar la tasca (posada en comú de les respostes).
  • PPT Interactiu: explicam l'activitat que estan a punt de realitzar, els ambientam una mica per orientar-los i els diem el temps de què disposen per a realitzar-la.
  • Vídeo: s'explica una mica el que veuran en el vídeo (un programa de televisió en que s'entrevistaran a xefs de diferents països) i el que hauran de fer mentre el vegin (endevinar de quins països provenen i quins són els plats que presenten). Es recorda el temps que tindran per a veure el vídeo i endevinar de quin país és cada xef i quin és el plat que han cuinat.
  • Qüestionari de la Gastronomia d'arreu del món: es presenta una prova sobre tot el que han vist i on hi trobaran preguntes de múltiples respostes, vertader/fals, de relacionar i d'emplenar buits.
Aquí podeu veure el calendari de quan farem cada activitat:



Aquí us deix una mostra del que podeu veure al nostre Edmodo





Tot seguit, faré una reflexió sobre les xarxes socials i les possibilitats que tenen per a l'Educació Primària. Abans de començar, cal recordar que una xarxa social és una eina interactiva que permet mantenir relacions socials entre persones o grups de persones a través d'un intercanvi d'opinions, coneixements o interessos. A més, permeten presentar una gran varietat d'activitats com la publicació i l'intercanvi de vídeos i imatges, mantenir videoconferències o participar en jocs i fòrums, entre altres serveis.

Com per qualsevol altre aspecte de la vida quotidiana, podem parlar de beneficis, perjudicis i riscs que poden tenir els alumnes a l'hora d'utilitzar les xarxes socials. 

En quant als beneficis, cal mencionar que les xarxes socials permeten compartir una gran quantitat d'eines i recursos que poden ser utilitzats i compartits entre els educadors per a millorar la docència i el procés d'ensenyament-aprenentatge dels seus alumnes. De la mateixa forma, als alumnes els permet compartir i contrastar informació amb l'objecte d'enriquir els seus coneixements i aprenentatges, convertint-los així en ciutadans crítics però a la vegada també competents digitalment. A més, també els permet treballar en xarxa, de manera virtual, afavorint la comunicació i el treball col·laboratiu amb l'objectiu d'aconseguir un aprenentatge integral fora de l'horari escolar. 
Fent referència als perjudicis, hem de recordar que no és recomanable passar moltes hores davant l'ordinador, ja que pot crear addicció a la llarga, de tal forma que es deixa oblidat el món real, vivint en la major part del dia en una "realitat virtual". Un altre perjudici tant de les xarxes socials com de la missatgeria instantània és l'empitjorament del llenguatge, ja que es tendreix a abreujar paraules i expressions, translladant aquestes errades a l'aula i arribant a cometre moltes errades ortogràfiques en conseqüència. 
Finalment, cal mencionar els riscs que comporta l'ús de les xarxes socials, entre els quals cal destacar el ciberbullying (assetjament de manera virtual), el grooming (quan un adult a través de diferents conductes intenta guanyar-se la confiança dels infants per després poder abusar sexualment d'ells) i el sexting (la difusió de continguts eròtics a través de dispositius electrònics).

Personalment, crec que les xarxes socials s'han d'introduir també a l'escola ja que bàsicament són el reflex de la societat. El que és important és que l'escola no només les utilitzi per compartir coneixements sinó com a mètode per inculcar valors, respecte i actituds envers a l'ús d'Internet per tal de mantenir en privat la seva vida i ser crítics amb la informació que hi troben. Per aquesta raó, els mestres han de suggerir maneres de prevenir aquests riscos com per exemple canviar la contrasenya cada cert temps i que aquesta contingui, si és possible, majúscules, minúscules i números (per tal que sigui el més segur possible), denunciar qualsevol tipus d'assetjament, establir un horari de connexió i permetre que els pares els supervisin durant la utilització de les xarxes socials.
Però a través del debat dut a terme a Twitter (que podeu veure introduint el hashtag #edubate) i a classe, em vaig començar a plantejar si realment necessitem les xarxes socials en educació. En primer lloc, tal com ja he esmentat, penso que la majoria dels nostres alumnes (si no tots) utilitzen les noves tecnologies. Aquestes són molt motivants per a ells, i per tant és una manera molt fàcil de tenir-los enganxats a una cosa. Així, podríem utilitzar les xarxes socials per a motivar el seu aprenentatge.
Tot i així, penso que un nin de primària no és conscient dels riscs que ens podem trobar a Internet i a les xarxes socials. Així, com a professors hem de saber elegir quina xarxa social utilitzarem a la classe, i a l’hora d’elegir haurem de tenir en compte la perillositat d’aquesta. També és important recordar que els professors haurien d'ensenyar a utilitzar de manera correcta i amb responsabilitat les xarxes socials per a poder treure un benefici per al seu aprenentatge. Com a professors, hem de mostrar les possibilitats que té la seva utilització correcta.
Una de les possibilitats que tenen les xarxes socials és que permeten la comunicació entre els diferents elements que formen la comunitat educativa. Una xarxa social educativa com és Edmodo, et permet enviar informació als pares, als alumnes, als professors, etc. Per tant, una escola pot enviar informació a pares, alumnes i professors; un professor pot enviar informació als pares, alumnes i a l’escola; un alumne pot enviar informació a l’escola, al professor i a un altre alumne; i un pare, pot enviar informació relacionada amb els estudis dels seus fills a un professor o a l’escola. Per tant, les xarxes socials faciliten la comunicació d’una manera ràpida i senzilla, sense que els pares hagin de deixar la seva feina per a poder parlar amb algun professor.
Gràcies a què és una gran eina que facilita la comunicació, penso que ajuda a la col·laboració entre els alumnes. Les xarxes socials permeten que els alumnes treballin conjuntament fora de l’escola, i no en un horari restringit. Per tant, incrementa també el temps d’aprenentatge que pot tenir un alumne.

En conclusió, penso que les xarxes socials s’han d’incloure a l’escola, ja que és una realitat del dia a dia dels nostres alumnes, i nosaltres com a professors hem d’ensenyar a fer un bon ús d’aquestes, enfocant-les cap a un terreny comunicatiu (ja que hi ha infinites possibilitats) . Per tant, penso que l'educació és la clau per a educar envers a aquest tema.

Aquí us deix un vídeo molt interessant per a saber el que s'ha de fer i no s'ha de fer quan s'utilitzen xarxes socials. Convé prendre nota!

0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada

Neus Ferrer. Amb la tecnologia de Blogger.