RSS

Reflexió final


Aquí arribam a la darrera entrada del Blog i per això, faré una reflexió final del que m'ha aportat l'assignatura en general, valorant el desenvolupament del PLE, els recursos i activitats que he anat creant, les habilitats i estratègies que he assolit, i la utilitat dels aprenentatges adquirits en la meva formació de mestra, tot això acompanyat d'una reflexió final sobre el meu aprenentatge en aquesta assignatura i una valoració sobre l'estratègia metodològica de l'assignatura amb una conclusió final. 


En primer lloc parlaré del PLE, un concepte totalment desconegut per jo abans de començar aquesta assignatura. Pels qui no sapigueu el que significa, el PLE és un entorn personal d'aprenentatge que ens ajuda a gestionar els aprenentatges i a dur-ne un control. En el meu cas, el PLE es sintetitza amb l'eina Symbaloo, que m'ha permès, d'una forma molt senzilla, classificar i ordenar les eines i planes web que visit en el meu dia a dia a l'àmbit acadèmic i personal i a més, inclou un apartat (o webmix) per les notícies. El desenvolupament del meu PLE l'heu pogut anar veient al llarg de les entrades. He anat afegint i eliminant eines; substituint aquelles que ja no feia servir per altres que em pareixien molt més útils o que en aquell moment utilitzava més sovint. Actualment, fent un balanç dels diferents canvis que ha anat sofrint el meu Symbaloo acadèmic, aquest és el cop que més eines conté (i amb una gran varietat d'elles). En quant a l'ús que en faig d'ell, he de dir que utilitz en major mesura el Symbaloo acadèmic, pot ser perquè està més complet (presenta més recursos) o perquè la major part de les eines que maneig en el meu dia a dia es troben allà. Per accedir a les xarxes socials, ho faig directament teclejant la seva URL al cercador. Després d'haver descobert aquesta eina, de segur la seguiré fent servir en el meu dia a dia i a més, em servirà de cara al Practicum que començam en un mes per a tenir un espai on es recopilin els recursos web que consider més adequats per a dissenyar i elaborar materials didàctics amb l'ajuda de les TIC.

Per altra banda, durant el transcurs d'aquesta assignatura hem anat fent tallers de creació i disseny dels nostres propis materials didàctics dirigits a l'ensenyament de l'Educació Primària. Tots els materials han estat creats d'acord amb el Projecte "Viaja con Nosotros: gastronomia". Tots ells, van acompanyats d'una Guia Didàctica completa que en facilita la seva aplicació a l'aula. A continguació, us explicaré com hem anat desenvolupant aquest projecte al llarg dels diferents tallers, duts a terme conjuntament amb el meu company Toni Suau:

  • Material Multimèdia Interactiu (creació d'activitats interactives): per a dissenyar els materials (tres jocs), vam emprar la pàgina web Educaplay (que et permet crear mots encreuats, sopes de lletres, tests, etc) i Jigsawplanet (que et permet crear trencaclosques a partir d'una foto). Aquest va ser el nostre primer contacte amb la creació de materials educatius, i només el primer pas per a la creació de materials més complexos i complets. Amb Educaplay vam crear uns mots encreuats i una sopa de lletres sobre plats típics de la cuina mallorquina i amb Jigsawplanet, un trencaclosques d'un tumbet, plat per excel·lència (per molts) a la cuina mallorquina. Així i tot, a part d'aquestes eines, també en vam descobrir d'altres, tan o més adequades que les que vam utilitzar per a la creació de materials educatius (prova d'això en són Hot Patatoes, Ardora o Cuadernia)
  • Àudio: ens vàrem basar en xefs de diferents restaurants del món (d'Itàlia, Mèxic, Xina i França) que ens presentaven la carta del seu restaurant. Per a la creació del Podcast (penjat a través de Podomatic), vam haver de triar cançons de cada país per ambientar l'àudio, gravar-nos les veus amb els accents característics de cada país i fer el montatge amb Audacity. Aquesta eina ens permeté distorsionar les veus, posar més forta o més fluixa la música de fons o les veus, posar silencis entre les diferents audicions i que cada una desaparegués o aparegués de forma gradual entre altres coses. Tot seguit, vam devallar-nos un convertidor per poder-ho extreure en format mp3 i finalment, ho vam pujar a Podomatic en format de podcast. Per la meva part, mai havia utilitzat el programa Audacity ni tampoc havia fet cap Podcast. Amb Audacity, vam fer també les següents entrades a l'hora de posar-hi sons i locucions. Crec que els podcasts tenen moltes utilitats a l'àmbit escolar en totes les assignatures i es converteix en una forma divertida de fer treballs, no només com a mitjà didàctic creats per part del professor sinó també com a mitjà de creació de treballs per part dels alumnes. Té un ventall molt ample de possibilitats d'aplicació didàctica.
  • Presentació PPT Interactiva: aquest va ser el material al que més temps hi dedicàrem, ja que vam fer activitats de múltiples respostes, memories; exposició de continguts, botons d'acció, etc. sobre la cuina de diferents països del món (Alemanya, Grècia, Japó i la Índia). Per a realitzar-lo, ens vam basar en uns criteris: per una banda, que l'alumne tingués diverses ocpions pel seu aprenentatge, que hi hagués personatges animats continuament per a augmentar la motivació, que aquests mateixos personatges parlessin i es pogués escoltar música de fons, que hi hagués locucions, que pugués tornar al mapa principal (menú principal), que tingués acces a enllaços externs, a sortir del joc en qualsevol moment, a tornar a començar, etc. El resultat és el que ens ha satisfet més de tots els tallers, ja que mai haguéssim pensat crear un joc tan complet amb una eina que només fem servir per a la creació de presentacions, tal com és el Microssoft Power Point. Això ens demostra que una eina que sabem manejar bastant bé (ja que la utilitzam en el nostre dia a dia), té infinites possibilitats per a la creació de materials didàctics. Encara que s'hagi d'invertir molt de temps i esforç per a la seva creació, crec que és l'eina que més motiva i amb la que pots assolir un aprenentatge significatiu (ja que et fa ser actiu ampliant els coneixements a planes web, aplicant a través d'una activitat interactiva el que un personatge t'ha explicat parlant i que a la vegada has pogut llegir, poguent tornar a fer una activitat si no t'ha quedat clara, o tornar a escoltar un àudio, etc). En definitiva, consider que aquesta ha estat l'eina més completa que hem creat. Cal mencionar que tots els àudios van ser creats amb Audacity i les imatges van ser extretes de fotolia, un banc de fotos lliures de drets.
  • Vídeo: amb el programa Pinnacle Studio 15 vàrem fer el montatge d'un vídeo en què es podia veure un programa anomenat "la cuina Petit Món" on la presentadora del programa entrevistava a xefs de diferents països (Alemanya, França i Mèxic) que ens cuinaven un plat típic nacional.  Com veiem, aquests països ja havien estat tractats als anteriors tallers, de manera que presentàrem el vídeo com a activitat de síntesi.  Per a la realització del vídeo, vam haver de cuinar nosaltres mateixos els plats, fer-ne fotos al procediment i gravar-nos. Per a la utilització del programa Pinnacle, vam haver de mirar diversos tutorials ja que el programa, tot i que el resultat és de qualitat (ja que exporta en full HD), és una mica complex. La realització de vídeos com a material didàctic a l'Educació Primària té infinites possibilitats, des de realitzar un telenotícies d'alguna època històrica fins a fer un vídeo-reportatge d'una jornades gastronòmiques interculturals. A més, és un material que s'adapta a les necessitats de tots els alumnes, ja que dóna la possibilitat de posar-hi text i també locucions. Es presenta també com a una forma diferent de presentar informació o activitats. 
  • Edmodo: es tracta d'una xarxa social educativa dirigida a professors, alumnes i també pares i en fa possible la comunicació entre ells. En aquesta plataforma hi vam afegir totes les tasques que havíem dut a terme en les anteriors entrades i férem un qüestionari final. També hi vam introduir avisos. Edmodo es presenta com una forma segura d'usar les xarxes socials que a més permet donar un feedback en tot moment per part del professor. Per altra banda, si els alumnes tenen algun tipus de problema, poden demanar ajuda a través de la mateixa plataforma. Així doncs, pot ser molt positiu aprofitar aquesta habilitat que tenen els alumnes envers a l'ús d'aquesta eina a l'entorn d'ensenyamet-aprenentatge, compartint els aprenentatges entre alumnes i mestres; intercanviant idees i coneixements. Personalment no havia utilitzat cap xarxa social educativa (només Moodle), i molt manco com a mestra. Aquesta, penso, serà una de les eines que més utilitzaré el següent semestre durant les pràctiques, i una de les eines més importants per a la tasca docent. 
Amb aquesta assignatura, puc afirmar que he après habilitats i estratègies per a gestionar informació. El Pearltrees, per exemple, una eina que no coneixia abans, es presenta com un "mapa conceptual interactiu", de forma que pots gestionar i classificar la informació des d'allà. A més, durant el curs hem fet èmfasi en els aspectes ètics, de forma que per exemple, a l'hora de cercar imatges per utilitzar en els nostres materials, haurem d'anar en compte que o bé tinguin el segell de Creative Commons o que siguin extretes d'un banc d'imatges lliures de drets, tal com fotolia. Així doncs, saber cercar i obtenir informació és el primer pas per a gestionar informació. De la mateixa forma, hem après a fer servir les RSS, ja que si volem estar informats sobre algun tema en particular, l'ideal és utilitzar estratègies que ens apropin la informació seleccionada sense necessitat d'anar a cercar-la periòdicament. Així, pots gesionar les teves suscripcions en carpetes, per exemple, i els elements poden ser etiquetats, cosa que fa encara més interessant la gestió de la informació. Finalment, cal mencionar Symbaloo, que vaig afegir a preferits, de forma que hi pogués accedir de forma més ràpida. Com ja he mencionat anteriorment, aquesta eina serveix per organitzar les planes web o recursos que més utilitzes de caire personal, acadèmic o pots veure notícies a través de l'RSS. D'aquesta manera, podia consultar qualsevol pàgina de les que en faig un major ús sense haver de cercar massa.

Per altra banda, hem compartit informació a través de Twitter (o Twubs), cosa que em va resultar una mica estrany al principi, ja que fins al moment només l'havia utilitzat a l'àmbit personal i no acadèmic. Tot i així, com que l'utilitzes al teu dia a dia com a xarxa social, contínuament pots veure el que comparteixen els teus companys a través del hashtag #mrtpeae (ja siguin planes webs interessants, articles o les entrades de les seves carpetes d'aprenentatge). A partir d'aquí, podrem seguir compartint informació com a docents en aquesta mateixa xarxa social. Twitter, a més, permet que segueixis a qui tu vulguis. D'aquesta manera, pots seguir a mestres amb experiència que comparteixen les seves pràctiques, gent que investiga sobre algun tema en concret o que comparteix molt sobre alguna cosa que t'interessa a tu, etc. Igualment, hem anat compartint informació a través de Google Drive (per a fer algun treball conjunt), Facebook (ja que tenim un grup de classe fet), Dropbox (per a compartir arxius), Scribd o Slideshare (on tots penjàvem les nostres tasques) o CampusExtens.

Fent referència a la utilització de les TIC a l'educació primària, cal dir que avui en dia són imprescindibles a les nostres vides i per tant, se n'ha de tenir un bon coneixement en quant a la seva utilització òptima i a les infinites possibilitats que dóna de cara a l'ensenyament. Tots som conscients que vivim en una societat canviant, de forma que hem d'actualitzar contínuament els nostres coneixements. D'aquesta forma, s'han d'integrar a les aules per tal de formar nins competents digitalment, formar a ciutadans digitals. És important també integrar les TIC a l'escola de manera que es garenteixi l'oportunitat d'aprenentatge a tots els alumnes i que tinguin en compte les capacitats i ritmes d'aprenentatge de tots ells. És per això que la tasca del mestre en aquest aspecte serà molt important. Caldrà crear materials que s'adaptin a tots i cada un dels alumnes. A més, aquesta assignatura ens ha de servir per pensar en la vertadera innovació tecnològica, que permeti millorar la qualitat de l'aprenentatge. Innovar permet que els nins adquireixin coneixements mitjançant un parenentatge significatiu (que parteix sempre dels coneixements previs) i fent que els alumnes creïn activament i a partir de la propia experiència. Això ho assolirem fent un bon ús de les TIC, de forma que ens hem d'esforçar per dur a terme una formació permenent, ja que molts cops les noves tecnologies no s'empren de forma adequada, ja que s'introdueixen les TIC sense canviar la metodologia, és a dir, la forma d'ensenyar. De cara al futur, doncs, hem de ser conscients que hem de fer un reciclatge constant per tal que la competència digital que tenim en aquests moments (que es reflectirà en la nostra tasca docent a les aules) augmenti o com a mínim, es mantingui.

Pel que fa al meu aprenentatge, he après a valorar materials interactius ja creats, a crear-ne de nous tenint en compte els criteris de qualitat educativa (on s'ha de tenir present la presentació del material, les característiques dels alumnes, la seva funcionalitat, etc.). D'aquesta forma, doncs, he pogut accedir a eines i recursos metdològics que no coneixia abans i que sens dubte inclouré en la meva pràctica docent. A més, gràcies a que compartíem tots els materials que anàvem creant, he pogut comparar les meves opinions amb moltes altres i aprendre de les aportacions dels meus companys. En poques paraules, no he aturat d'adquirir nous coneixements setmana a setmana, gràcies als tallers que hem anat realitzant, que t'empenyien a experimentar amb eines TIC i a crear activament el nostre propi aprenentatge. Per això, he recopilat moltes idees, estratègies i habilitats per a donar classes amb una metodologia que integri i tingui present sempre les TIC, ja que ens permeten crear materials dels més motivants.

M'ha semblat bona la forma de plantejar l'assignatura, ja que estava tot molt organitzat al Campus Extens (pròxims tallers, els ja fets, el temari teòric, les dates d'entregues marcades al calendari, etc). D'aquesta manera, la planificació de l'assignatura ha estat excelent.
També m'ha semblat adient la feina feta a través de Twitter, ja que com he explicat abans, és una eina que no es concebia com a edicativa. Sobretot el debat fet a través del hashtag #edubate, va tenir tant èxit (tots o quasi tots hi vam participar) degut a que ho férem a través d'aquesta xarxa social. Finalment, he de mencionar les bones pràctiques, que gràcies a aquesta assignatura he conegut. Aquestes experiències innovadores que podrem dur a terme a les nostres aules en un futur (no tan llunyà), donen la possibilitat de veure com han estat aplicades a una escola i poder-la dur a terme a la teva. A més, el factor més positiu és que integren les TIC!

En conclusió, crec que acabo aquesta assignatura amb les habilitats i estratègies per fer un ús idoni de les TIC, integrant-les a l'aula acompanyades d'una metodologia constructivista. La carpeta d'aprenentatge m'ha permès recollir tota la informació apresa durant el curs, de tal forma que puc visitar-la en voler per a recordar alguna qüestió que m'interessi. En definitiva, gràcies per haver-me donat l'oportunitat d'aprendre de forma compartida, on tots hem après de tots i entre tots.

0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada

Neus Ferrer. Amb la tecnologia de Blogger.